
Strategi 2023
Special Ingredients
Mission
Genom att kommunicera vår omfattande kompetens och kunnande när det gäller våra huvudmäns produkter och applikationer, skapar vi möjligheter för nya affärer och samarbeten som förbättrar våra kunders produkter.
Vårt attraktiva sortiment av vegetabiliska proteinkällor gör oss till våra kunders främsta partner när det gäller att välja rätt protein och proteinkombinationer baserat på näringsinnehåll. Vi ser också stora möjligheter att öka vår marknadsandel för lönsamma blandningar till kött och chark- resp fisk-och skaldjursindustrin.
Kunder
Våra kunder inom affärsområdet Special Ingredients finns främst inom livsmedelsindustrin i Norden.
Strategi för tillväxt och optimering av vår nuvarande affär
Vi vill utveckla lönsamma affärer med fokus på funktionella ingredienser och råvaror genom våra huvudmän. Vi vill styra bort från pris till förmån för produkter som är svåra för kunden att byta ut.
Våra viktigaste huvudmän är IFF, Herbafood, Herbstreith & Fox, Pektos, Thew Arnott, Aditya Birla & Ernst Böcker.
Vi ser möjligheten att skapa nya affärer genom att utveckla vårt produkt- och applikationskunnande, förslagsvis genom att arrangera workshops, utbildningar och besök hos våra huvudmän.
Vi kommer initiera och inleda samarbeten över affärsområdena för utvalda kunder.
Målinriktade strategier
För att frigöra säljtid internt ska vi tillsammans med Supply definiera tydliga riktlinjer för arbetet med våra huvudmän.
Gällande foderaffären ska den tillsvidare förvaltas till förmån för livsmedel.
RIktlinjerna för försäljning till läkemedelsbranschen är att endast fokusera på huvudmannaprodukter.
Övergripande strategi för att uppnå önskad marknadsposition inom Special Ingredients kommer successivt att arbetas fram under 2023.
Målbild för finansiell utveckling