Arbetsplats och värdegrund

Vår mest värdefulla tillgång är våra medarbetare

Som kunskapsorienterat företag är Engelhardt beroende av sina skickliga medarbetare, de är själva navet i vår verksamhet och utgör spjutspetsen i vårt arbete med att skapa mer affärer. Därför kommer vi fortsätta att arbeta med ”employment branding” i syfte att stärka vårt varumärkes attraktionskraft utåt mot arbetsmarknaden.

Vi vill vara framtidsorienterade, spännande, ansvarstagande och innovativa – ett företag som ligger i framkant inom ett segment som växer och utvecklas med raketfart. Kan vi se till att vi alla trivs och utvecklas kan vi också bygga en företagskultur som strävar mot ett gemensamt mål.

Lagkänslan och dynamiken på ett företag kan och får aldrig underskattas och vår organisation är inget undantag. Med rätt förutsättningar och motivation kommer vi göra rätt prioriteringar och skapa nya affärer redan nu. Men lika viktigt är att vi bygger för framtiden. Våra medarbetare är helt enkelt de bästa ambassadörerna för en säkrad tillväxt!

En arbetsplats som attraherar kompetens

Engelhardt ska både vara - och framstå som - en inkluderande, stimulerande och attraktiv arbetsplats. En arbetsplats som bygger på ansvar, förtroende, tillit och framtidstro. Kommunikationen inom organisationen ska förbli öppen, tydlig och transparent.

I det strategiska arbetet för att skapa den företagskultur vi vill uppnå återstår det att befästa vår värdegrund i den dagliga verksamheten. Den ska spegla våra grundläggande principer och de värderingar som styr hur vi agerar och fattar beslut.

Redan nu finns strukturen till en tydlig värdegrund, trots att den inte är helt och fullt manifesterad. I dagsläget kan den bäst beskrivas som vår uppförandekod.

Professionalism, Omtänksamhet, Ansvarstagande, Förtroendeskapande, Utvecklande

Genom att vara raka och tydliga med vilka egenskaper och beteenden som vi värdesätter och förväntar oss av varandra, säkerställer vi att vi kan upprätthålla en positiv och hållbar organisation.

Vår värdegrund/ uppförandekod

Vi respekterar, hjälper och stärker varandra.

Vi skapar lönsamma samarbeten med kunden i fokus.

Vi utvecklas ständigt, både som människor och i våra yrkesroller.

Vi tar ansvar, i stort som smått.

Vägen framåt

Strategin framåt handlar om att utöka och optimera våra befintliga affärer inom samtliga våra affärsområden. Här kommer fokus ligga på att stärka relationerna med befintliga kunder och samtidigt kontinuerligt bearbeta nya för att säkerställa en stadig tillväxt.

Flera av våra nuvarande kunder har ambitionen att öka sina marknadsandelar och genomföra internationella satsningar. Vår strategi är att fortsätta arbeta nära kunderna och genom vår tekniska kompetens och starka produktutveckling. Därigenom kommer vi kunna växa med våra kunder.

Framtiden tillhör det växtbaserade

Livsmedel framställd på vegetabilisk väg med ett minimum av klimatpåverkan är en stark trend som ser ut att växa sig allt starkare. Det är också inom det segmentet vi ser en lysande möjlighet att stärka vår konkurrenskraft och befästa vår position som ett världsförbättrande framtidsföretag.

Måltidsersättningar, beauty foods, allergenhantering och pulverlösningar

För att säkra företagets framtid och långsiktiga överlevnad ser vi ett behov av att genomföra investeringar i modern teknik – till exempel en blandare som möjliggör nya typer av blandningar och allergenkombinationer. Planen är att presentera ett komplett underlag inför investeringsbeslut, till styrelsemötet hösten 2023.

För att kunna utveckla nya funktionella blandningar behövs också ett uppdaterat provkök. Vår avsikt är att under hösten 2023 sätta igång sökandet efter en lämplig lokalyta och samtidigt specificera behovet av utrustning.

Jämförelser och förbättringspunkter

I det pågående arbetet med att stärka vår marknadsposition, har vi tagit fasta på att skapa en tydligare bild av vad som särskiljer oss som företag och hur vi ska vinna ytterligare mark. Den position vi strävar efter kommer kräva att vi i ännu högre grad stärker vår roll som helhetspartner med ett brett erbjudande i fråga om koncept- och konsumentförpackningar. En genomlysning av våra förmågor visar att vi idag är beroende – och därmed sårbara – av externa partners när det kommer till just förpackningslösningar till konsument.

En plan för hur vi minskar sårbarheten är på väg att ta form

Vår strategi är att stärka tillväxten utan att öka antalet anställda och våra overhead-resurser inom exempelvis kundsupport, kvalitet, administration, inköp etc. För att klara det krävs effektivisering av interna processer. Antalet sälj- och PU-resurser kommer att anpassas efterhand som nya affärsmöjligheter uppstår.

För att uppnå kostnadskontroll vill vi öka vår interna effektivitet genom förbättrade och förtydligade processer. Här ligger det på ledningen att prioritera vilka förbättringsaktiviteter som ska startas upp; att tilldela resurser och sätta tidsramar för genomförandet. Fokus ligger på att slutföra pågående aktiviteter innan nya startas upp.

Saker att åtgärda och minska mängden nedlagd tid på

Rengöringar, tunga lyft, damm och tiden som spenderas på hantering av och prissättning till småkunder.

Saker att prioritera och fokusera på

Prisutvecklingen på kritiska råvaror; kundbesök, samarbete över affärsområdesgränserna, produktutveckling enligt kunders önskemål, digitalisering, lära av huvudmän, agera proaktivt och lösningsorienterat.

Komplexiteten i det stora antalet råvaror och mängden handelsvaror och blandningar som vi har.

Vår stora produktportfölj gör oss redan nu unika och den positionen ska vi stärka ytterligare.

Öka vår leveranssäkerhet och kvalitetssäkring.

Nya initiativ och saker vi ska göra mer av

Trendspaning; förpackningslösningar för konsument

Business to business

Marknadsföring; mässor och marknadsaktiviteter

Hållbarhetsarbete